fredag den 27. april 2018

Sensitiv mor









Sensitiv mor - Find dine styrker og forstå dig selv

Forfatter: Stinemaria Mollie Jensen
Genre: Fagbog
Målgruppe: Mødre
Udgiver: Arnonsen


I bogen får du kærlige råd og værktøjer til bedre at håndtere din hverdag og dit følelsesliv. Bogen viser dig, hvordan sensitivitet kan tilføre uanede mængder kærlighed, omsorg og overskud, når du også er opmærksom på at passe på dig selv og nære dine egne behov. Når du gør det, får du nemlig det overskud og den energi, det kan kræve at have en familie og være i den som sensitiv. 


Jeg må hellere starte ud med at sige, at jeg er 'særlig' sensitiv og det vil sige, at jeg hurtigt bliver over- eller understimuleret. Jeg reagerer mere på sanser og generelt lægger jeg mere mærke til alle mulige underlige og ligegyldige detaljer, som min hjerne så bruger en masse krudt på og tapper alt mit energi. Så jeg søger indimellem alt det viden jeg kan om det, for at kunne finde ud af at navigere rundt i det. Og jeg tænkte, hey, lige en bog for mig den her, for jeg var lige blevet mor og det sensitivitet var ved at drive mig til vanvid. 

Stinemarie er rigtig god til at formidle omkring emnet 'særlig sensitiv', eller 'sensitiv' som hun vælger at kalde det igennem bogen. Hun gør det ikke til den her store diagnose, som jeg synes mange har for vane. Det er som om det er lidt hipt at sige at man er sensitiv - det synes jeg personligt ikke det er. Jeg ville tværtimod ønske at jeg kunne slippe for at samle alt info op og hive stikket i en dag bare for at komme mig over en begivenhed. Sinemarie kommer godt omkring både hvad sensitivitet er, hvor forskelligt det er, hvordan man lever med det og ikke mindst de positive sider ved det. (Et kapitel jeg godt kunne bruge at læse en ekstra gang, da jeg har svært ved at se den positive side ved det). Igennem bogen krydre hun det med cases skrevet af andre sensitive, hvilket er rigtig, rigtig godt, da vi så får en lidt bredere vinkel omkring sensitiviteten.

Bogen mangler dog kraftigt et afsnit omkring småbørn og f.eks. barsel. Det er selvfølgelig også lige der jeg stod da jeg læste den, men det er nok 'tror jeg' det tidspunkt ens sensitivitet står sin største prøve. Mødet med et lille nyt menneske man skal forholde sig til. Udmattelse der gør at man har svært ved at filtrerer babys følelser og sine egne. Det tæller meget ned for mit vedkommende at det ikke var med i bogen.

Det bedste ved bogen var den info jeg ikke har læst i de andre særligt sensitive bøger jeg har læst, nemlig afsnittet omkring nervesystemet og hvordan det bliver påvirket. Og det synes jeg selvfølgelig var et alt for kort afsnit. Men det var bare GULD for mig. Det var lige den information jeg stod og havde brug for.


SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig