torsdag den 25. september 2014

Forfølgerne

Forfølgerne

Forfatter: A.J. Kazinski
Serie: Forfølgerne #1
Genre: Spændings roman, realisme
Målgruppe: Voksne
Forlag: Politikens Forlag


Tak til cdon.com og Politikens Forlag for anmeldereksemplaret


















I Magasins undertøjsafdeling får Julie øje på kvinden der ødelagde hendes liv. Hvad skal hun gøre? Lade som ingenting? Eller følge efter hende, hævne sig på hende - hævne sig fordi hun stjal Julies mand?

Samme aften er der vejfest i et villakvarter uden for København. De fire naboer, Julie, Beatrice, Asger og Casper kender ikke hinanden særlig godt, men ender ved samme bord. Og ud på de små timer betror Julie dem pludselig at hun har brugt dagen på at følge efter den kvinde der ødelagde hendes ægteskab. Og hun fotograferede hende. Mens hun havde sex med en fremmed mand inde i et prøverum. Julie viser de andre billedet. Alle er i oprør. Manden er ikke en hvilken som helst mand. Og hvad vil Julie bruge billedet til? Julie forsvarer sig: 'Se på jer selv. Kender I måske ikke en person som I har lyst til at forfølge? En fra fortiden -en der har gjort jer ondt?' Ordene får lov at hænge i luften. De er nemme at afvise. Men ikke nemme at få ud af hovedet.



Den her bog har lagt og stirret på mig alt for længe, og jeg ved virkelig ikke hvorfor, men hver gang jeg har gået i gang med en ny bog har jeg valgt en anden end den. Ubevidst må jeg have været overbevidst om at den bog bare ikke var noget for mig - og hvor tog jeg dog fejl! A.J. Kazinski forfatterduoen slog fuldstændig benene væk under mig.

I  'Forfølgerne' følger vi fire forskellige voksne mennesker, fra hver deres synsvinkel som skrifter imellem kapitlerne. Det er sådan en ting der med garanti dræber flowet, men i den her bog hvor tempoet er på orkanstyrke så kunne jeg ikke mærke nogen forskel. Der er masser af handling og spænding, og bogen læser nærmest sig selv når man har læst de første par kapitler.

Jeg tror det var temaet der gjorde at jeg var så langsom om at få læst bogen. Forfølgelse synes jeg måske bare ikke er så spændende, men selvom jeg havde det sådan så skal jeg lige love for at A.J. Kazinski fik det gjort spændende. Det er en skøn kombination af sprog, spænding og interessante karakterer, der får det karakterdrevne plot til at stråle. For ud over et ganske vellæsende sprog så har bogen også et interessant plot, og det er alt for sjældent at de to ting går hånd i hånd, men det gør de så absolut på smukkeste vis i 'Forfølgerne.' Det er første gang jeg har læst noget af A.J. Kazinski, og det er bestemt ikke sidste gang. Det er helt sikkert et forfatterskab jeg skal have set nærmere på, snarest.



Ligenu får du 28% på bogen på Cdon.com.
Tryk på ikonet og kom direkte til bogen, og du støtter derved også bloggen ;0)
  


SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig