fredag den 10. oktober 2014

Rød som blod

Rød som blod

Forfatter: Salla Simukka
Serie: Lumikki Andersson #1
Originalsprog: Finsk, Punainen kuin veri
Genre: Realisme, krimi, thriller
Målgruppe: YA og opefter
Udgiver: Forlaget Gyldendal


Tak til Gyldendal for anmeldereksemplaret



















Den 17-årige gymnasieelev Lumikki er en lynende intelligent enspænder, der helst holder sig for sig selv og undgår nære relationer. Den regel må hun dog bryde, den dag hun finder fem hundrede euro-sedler hængende til tørre i skolens mørkekammer.

Pludselig er hun rodet ind i et spind af international narkohandel og på flugt fra russiske og estiske kriminelle midt i den koldeste vinter i mands minde.

Første del af den internationalt roste finske thriller-trilogi.




'Rød som blod' er på alle måder en smuk bog, ligefra coveret, til Snehvide/eventyr referencerne til det flotte nuancerede sprog og ikke mindst til de skarbe dialoger. Det er helt sikkert også af de grunde jeg nød den her bog meget mere end jeg normalt nyder at læse krimi/thrillers.

I bogen følger vi hovedpersonen Lumikki der roder sig selv ud på de kriminelles stier, sammen med tre andre unge. Samtidig følger vi også synsvinklen af "skurkene". Hvilket kunne dræbe flowet, men det synes jeg ikke det gør. Jeg elsker tværtimod at vi får så meget at vide og at de hemmeligheder vi undervejs får forløst er lidt mere spændende, end 'hvad gør skurken nu'. Så man sidder og kan følge med i spænding på om det lykkes for skurken også - det synes jeg er fedt.

Jeg elsker især at bogen ikke går i den typiske retning som krimi genren nogle gange har for vane. Givet nogle ting vil altid være ret ens når vi taler genre, men jeg synes at forfatteren her, får det gjort på en ny spændende og original måde.

'Rød som blod' er en utrolig intelligent skrevet bog som jeg nød hele vejen igennem, og jeg glæder mig til at følge Lumikki i de to næste bøger i trilogien.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig