mandag den 2. november 2015

Bloggerevent med Henriette Rostrup

 

 



En torsdag for halvanden uges tid siden var jeg et smut i København og ved den lejlighed var jeg til bloggerevent hos Politikens Forlag, hvor vi var en heldig gruppe af bogbloggere der mødte Henriette Rostrup, som er aktuel med 'Det år vi gik til begravelser'

Vi sad i Politikens Forlags meget smukke lokaler om et rundt bord med masser af lækkerier foran os, og snakken var utrolig åben. Det virkede til at man kunne spørge Henriette Rostrup om alt og hun virker på alle måder til at have respekt for læsernes holdninger og samtidig er virker hun glad og stolt over hendes nye bog. Og med rette. Vi var alle ret enige om at bogen har en klar international-karakter, og vi var utrolig positivt overrasket over bogen. Henriette Rostrup skriver nemlig fantastisk, og mere vil jeg egentlig ikke sige om bogen, da en anmeldelse er på vej, nu jeg har lagt influenzaen bag mig. Men jeg synes lige jeg ville komme med en anbefaling, nemlig at hvis du skal til bogforum, så tag hen og se Henriette Rostrup fortælle om sin bog. Hun er utrolig god til at fortælle og så er hun bare super spændende at høre på, hvilket logisk nok ikke alle forfattere er. Du vil kunne finde hende fredag kl. 11 under uret.






Jeg blev personligt utrolig inspireret til virkelig at give los med den der bog jeg har gang i selv. Henriette Rostrup har bare sådan en forfriskende måde at se på sit forfatterskab, så det var svært ikke at blive påvirket. Jeg elskede at høre hvor lavpraktisk hun rent faktisk tog det, og hvor meget hun stoler på sig selv og det hun tænker om sin egen bog. Er den færdig? Er den ikke færdig mv.

I de timer vi tilbragte i lokalet fik vi masser af skøn information, vi fik blandet andet at vide hvorfor New York og agent branchen føltes så levende og så rigt beskrevet i bogen, og årsagen er selvfølgelig at Henriette Rostrup selv har været i branchen og selv har boet i New York, i den periode hun beskriver, og fortalte om hendes egne oplevelser derovre, blandt andet hvordan hun blev nødt til at tage beslutningen om at rejse hjem til Danmark på trods af en spirende karrierer i New York - byen hun ikke havde lyst til nogensinde at rejse hjem fra. Nu bor hun i Danmark og har lagt karrieren som litteræragent bag sig, og koncentrere sig nu om sit forfatterskab.

Romanen har været flere år undervejs, og har lagt stillet mens hun har skrevet på andre ting. Hun lever i dag næsten af at skrive og har kun nogle enkelte oversættelser indimellem.


SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig