søndag den 24. april 2016

Skrivetid 2/7: Gennemgå din uge


Skrivetid er en ny skrivetip-serie hvor jeg uddybende skriver hvordan jeg ENDELIG fandt skrivetiden igen, og som jeg håber kan inspirerer andre. Jeg gik igennem 7 punkter, der hver gav mig en masse at tænke over og som skulle prøves frem, men som til sidst gav mig min skrivetid og ikke mindst skriveglæde tilbage. De syv punkter skriver jeg om her den næste stykke tid – hver anden søndag.

Sidste gang skulle du tage stilling til hvor vigtig skriveriet var i forhold til hvad du ellers går og laver til dagligt. I dag skal vi kigge lidt mere konkret på hvilke ting, der skal fjernes for at finde mere tid. Måske ender du med at finde ud af at du ikke kan eller vil fjerne noget, men måske er du så heldig at du faktisk ender med at finde tid.

Så først og fremmest. Kig på din uge. Hvad får du konkret tiden til at gå med? Er der noget du kan fjerne? Det kan måske være at se fjernsyn – eller måske handler det om at læse en bog mindre, eller kvitte en tv-serie. Eller måske er det ting som twitter, instagram eller andre internettidsfordriv, som du kan skære ned på? Til det formål findes der masser af skønne programmer og apps der kan hjælpe en med at slukke for internettet i et bestemt tidsrum – for man bliver meget nemt fristet til liiiige at tjekke andre ting ud når man sidder og skriver på en svær scene.
 


 
Måske føles mange af disse ting vigtige for dig nu, så derfor bliver du nødt til at have de kritiske briller på. Er de virkelig så vigtige? Hvis de er så vigtige, jamen så må du jo tage stilling til om du så skal udsætte ideen om at være forfatter eller om du skal droppe det helt? Hold hele tiden tingene op mod hinanden. Hvad er vigtigst for dig?

Gennemskue overspringshandlinger – se dem for hvad de er. En af mine største overspringshandlinger var at starte den her blog i sin tid. Det var så ikke lige den værste overspringshandling, fordi den har givet mig så meget, men jo den har da taget tid fra skriveriet, det er da et faktum. Hvis jeg havde brugt den tid på at skrive, hvor ville jeg så have været i dag? Det er da værd at tænke over.

Husk for at kreativiteten skal overleve/blomstre så bliver du også nødt til at have afslapningstid til rådighed. Du bliver nødt til at have nogle pusterum, for det der med bare at fræser derudaf, den holder ikke. Så går du hurtigt død for benzin. Især i starten. Det bliver nemmere hen ad vejen når du har fundet skriveglæden igen - at have mindre afslapningstid - men i starten er det vigtigt at medregne den. Men selv din afslapningstid kan effektiviseres så den ikke bliver brugt dårligt til f.eks. dårlig samvittighed - eller at tænke over at du burde skrive i stedet. NEJ! Når du har fri så har du fri. Når du skriver så skriver du. Alt andet er roden til alt ondt – tro mig. Hvis der sniger sig en historie-ide ind mens du laver mad, jamen så fint. Super fint faktisk. Skriv den ned så du ikke glemmer den. Hvis du har tid til at skrive på den med det samme, så endnu bedre, men hav ikke dårlig samvittighed over ikke at skrive hvis tiden ikke er til det nu og her. Det er derfor vi planlægge tiden til at skrive.

Jeg har selv kigget nærmere på hvad jeg skal skære ned på af projekter jeg selv har gang i. F.eks. har jeg måttet indse at bloggen tager alt for lang tid. Så jeg har haft skåret to indlæg fra om ugen og det har gjort en enorm forskel. Jeg har ikke villet lukke den ned, for det betyder den for meget for mig til at jeg kunne gøre. Det har også hjulpet mig rigtig meget, at acceptere at jeg ikke kan anmelde alle bøger der bliver sendt til mig. Ikke at have dårlig samvittighed over det. Det var nærmest en umulighed alligevel. Samt at jeg har sat antal af bøger ned jeg skal læse om året. Plus jeg har fjernet nogle tv-serier og jeg ser generelt aldrig fjernsyn ellers. De sociale-medier holder jeg også på et lavt blus og jeg kigger kun på dem bestemte tidspunkter på dagen, primært når jeg er på farten, eller når jeg har ’blog-tid’. På den måde går de ikke ind og forstyrre hvad jeg ellers laver. I starten kan det føles lidt overvældende som om man nu går glip af en hel masse, men efter noget tid så opdager man at det faktisk ikke er så livsvigtig som man tror.

Hvis det er muligt så plot gerne din uge ud på et ark papir med klokkeslæt for hvad du laver hvornår. Hvad du absolut skal lave f.eks. arbejde, vasketøj, motion mv. Gå gerne en uge og mærk efter hvor du har tid, og hvad du bruger tid på og skriv meget gerne ned hvad du bruger den uge på, så du kan begynde at se nærmere på hvormeget skrivetid du rent faktisk kan finde. Husk hele tiden at lave vurderingen: er det her vigtigere end at skrive

SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig