fredag den 13. maj 2016

Jane Eyre




 


Jane Eyre

Forfatter: Charlotte Brontë
Genre: Klassiker
Målgruppe: Voksne


Fås på dansk hos Bechs Forlag







Orphaned into the household of her Aunt Reed at Gateshead, subject to the cruel regime at Lowood charity school, Jane Eyre nonetheless emerges unbroken in spirit and integrity. She takes up the post of governess at Thornfield, falls in love with Mr. Rochester, and discovers the impediment to their lawful marriage in a story that transcends melodrama to portray a woman's passionate search for a wider and richer life than Victorian society traditionally allowed.

Et sand mesterværk. Intet mindre.

Jeg har haft svært ved at skrive den her anmeldelse, og jeg har prøvet mange gange, men hver gang har jeg følt at mine ord slet ikke rakte. De gør de nu stadigvæk ikke, men jeg må simpelthen bare konkludere at mine ord aldrig vil kunne nå Charlotte Brontës – men det er der vel egentlig heller ikke noget at sige til.

Charlotte Brontë er den fødte historiefortæller. Jeg er overrasket over hvordan hun på sin tid formåede så enkelt at gøre det, mange forfattere i dag har så utrolig svært ved. Hun har formået at skabe en stærk og interessant hovedperson, der udvikler sig naturligt ud gennem historien. Ja Jane Eyre træder nærmest ud af bogen og bliver mere virkelig, for læseren, end nogen anden der er i læserens nærvær.

Jeg har kendt til Jane Eyres historie i mange år, da jeg har set filmatiseringerne et utal af gange. Jeg elsker historien til hudløshed, og det tog mig derfor mange år før jeg turde sætte mig ned og læse det oprindelige mesterværk. For kan man næsten ikke kun blive skuffet, hvordan kunne tekst overgå det jeg i forvejen følte for historien?! Ja imponerende nok, så kunne det. Filmatiseringerne ligger sig rigtig meget op af det oprindelige værk, så meget så at man kan mærke bogens sjæl i filmene. Det har jeg i hvert fald følt her bagefter. Men intet kan slå bogen. Ikke engang den perfekte casting fra miniserien 2006. Bogen er skarpere, mindre forvirrende, mere nærværende og helt igennem magisk. Virkelig, truly et højt elsket mesterværk.





 
SHARE:

4 kommentarer

  1. Den er så dejlig den bog. Der er et eller andet ved sproget, der drager én ind. Og tv-serien er også skøn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den er nærmest helt magisk at læse. Jeg synes virkelig den er fantastisk og ja tv-serien har jeg genset en million gange og jeg bliver bare aldrig træt af den.

      Slet
  2. Jeg har endnu ikke fået den læst, men den står og venter på mig på hylden :) glæder mig mere og mere til at få den læst på et tidspunkt :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhh.. ja gør det endelig! Den er fantastisk. :0)

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig