søndag den 8. maj 2016

Skrivetid 3/7: Planlæg din skrivetid


Skrivetid er en ny skrivetip-serie hvor jeg uddybende skriver hvordan jeg ENDELIG fandt skrivetiden igen, og som jeg håber kan inspirerer andre. Jeg gik igennem 7 punkter, der hver gav mig en masse at tænke over og som skulle prøves frem, men som til sidst gav mig min skrivetid og ikke mindst skriveglæde tilbage. De syv punkter skriver jeg om her den næste stykke tid – hver anden søndag.


Sidste gang skrev jeg lidt om hvad jeg havde gjort for at finde skrivetid, efter jeg havde overvejet det noget tid og efter at jeg har gået og mærket efter i min dagligdag. Hvordan kunne jeg finde tid. Det er svært, især når dovenlars siger goddag, men jeg synes det blev nemmere når jeg tænkte på drivkraften – på hvor meget jeg vil det skriveri. Imponerende man hele tiden skal minde sig selv om noget man elsker at gøre. Men ja faktum er at når jeg ofte planlægger min skrivetid, ja så synes jeg det er pissetræls, og yderst inspirations-dræbende, og jeg har tidligere været lettere frustreret over at skriveriet pludselig skulle føles som træls arbejde.

Men faktum er at jeg trods alt får mere ned på papiret på den måde, og inspirationen vender tilbage når jeg først får begyndt. Når jeg så kommer ind i det igen, så bliver skrivetiden ikke træls men i stedet en stor glæde. Men ja det kræver lidt overvindelse.

Overvindelsen var nemmere denne gang for mig, fordi jeg havde arbejdet med hvor meget jeg har villet det, plus jeg har lavet fravalg af andre ting for at få tid til at skrive. Så virker det pludselig meget mere dumt bare at gå rundt om computeren i stedet for at sætte sig ned og skrive. Her igen er det vigtigt ikke at begynde at overspringshandle, og derfor er det vigtigt at der bliver sat konkret skrivetid af.

I den konkrete skrivetid du har fundet, der skal du sidde på din flade og skrive, og hvis du ikke kan skrive noget jamen så skal du alligevel blive siddende, for ligenu er det det du skal og intet andet. Du skal ikke lige tømme opvaskemaskinen eller noget som helst andet. Du skal sætte dig ned og være klar til at skrive. Hvis ikke der kommer noget ud, jamen det er ærgerligt, det vigtigste er at du ikke begynder på alt mulig andet, om du så skal sidde der i flere timer (hvis du har kunnet finde så meget tid), og så lover jeg dig at næste gang du sidder der, så skal der nok komme lidt mere ned, og næste gang igen, lidt mere osv.

Hvis det virker for dig, så se det som et arbejde. Du begynder da ikke pludselig på andre fritidsprojekter på dit arbejde hvis du har noget arbejde der skal gøres vel?



Prøv at sætte gang i kreativiteten og inspirationen i starten ved så at lave skrive-relaterede ting. Som at finde billeder til din historie, visualiseringer eller finde en playliste du kan høre. Det skal bare være noget med historien at gøre og det må for alt i verden ikke tage tid fra din skriveri. Det er kun til midlertidig at sætte gang i inspirationen, og hvis det bliver for svært at undgå internettet, så slå det fra. Hvis du overspringshandler og finder andre billeder end til din historie, så drop det, så er det bedre at kigge på det irriterende hvide papir foran dig.

Flowskriveri er også guld-værd her hvis du er helt tom for ord. Sæt et ur til og så skriv uafbrudt derudaf om alt det der falder der ind, også selvom du så skal gentage de samme ord efter hinanden. Bare sørg for at skriv. Det sætter gang i skriveflowet og du vil opleve at du nemmere kan komme i gang med din historie.
SHARE:

2 kommentarer

  1. Hvor er det dejligt at læse. Dette kan sagtens relatere til så meget andet i livet, hvor gejsten skal "hives" frem igen. Jeg bruger mindfulness og har virkelig glæde af dette, til at fastholde min opmærksomhed ved det jeg laver. Der vil ofte være et eller andet der forstyrrer, blot en tanke om at jeg skal da også lige nå at.. vaske tøj, tømme opvaskemaskinen, købe ind osv. Med mindfulness har jeg lært "at komme tilbage til mig" og det er super gode tip du giver her til at fastholde fokus.
    Mange hilsner fra
    Kristina / love2live.dk

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja helt enig mindfulness vil være et helt fantastisk redskab i den her forbindelse og er utrolig relevant i forhold til det jeg skriver. Og tak fordi du nævner det, for jeg tror da lige jeg skal have læst lidt op på det. ;0)

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig