søndag den 16. juli 2017

Skriveopdatering: De tre bøger i skrivebordsskuffen




Jeg har ikke en skrivebordsskuffe. Men jeg har bøger der ligger og samler støv.
Fun fact: Kasserne på billedet indeholder notater efter notater på én historie og tekster til eventuelle fremtidige bind til historien. Det lille hæfte har kun ganske få skrevet notater og indeholder notater til min sidst skrevne bog. Sikke dog en forskel.

Jeg vil i dag lige fortælle jer lidt (ganske lidt) om de forskellige historier. Ikke så meget hvad de handler om, men mere hvordan jeg havde det med dem da jeg startede og nu. Samt om jeg tror de har en fremtid. Jeg tænkte at det var tanker jeg ville elske at høre fra andre skrivende, så hvis du har lyst til at dele, så skriv endelig en kommentar, for jeg vil vildt gerne høre om det.







Bog nummer to som er i kassen er fyldt med notesbøger der er tætpakkede med info. Den notesbog på de to billedet er af personerne der er med i bogen. Beskrivelser, billeder af hvordan jeg tror de ser ud, research osv. Jeg ved ikke hvorfor jeg har vedhæftet det lille tekststykke - det kom til mig mens jeg forsøge at bryde hovedet med hvad jeg skulle skrive.





De tre historier jeg har skrevet i bloggens leve tid: (kan ikke overskue at tage alle de andre historier med som er gået forud)

Den første historie jeg skrev handler om vampyrer der lever i en underverden. Det siger sig selv at historien er blevet affødt af bølgen efter Twilight. Jeg var ret vild med historien da jeg skrev den. Jeg hyggede mig med at opstille en fantasy verden nede under vores verden, med indgang fra Stonehenge i England. Men i dag har jeg blacklistet historien. Den skal ikke blive til mere. For mange af de ting jeg skrev om dengang, er nu fuldstændig udvandet på markedet. (Hvilket gør at jeg i dag er bange for at de to andre historier på et tidspunkt også bliver udvandet hvis jeg ikke gør noget ved dem)

Den anden historie (den i kasserne) er så ambitiøs, at jeg ikke er tilfreds med den bog jeg har skrevet. Jeg vil rigtig gerne fortsætte med historien en dag, men jeg er ikke sikker på det skal være nu. Jeg brænder særligt for at skrive om scener i fremtidige bind, og 1'eren som jeg har skrevet er bare så super hård at komme igennem, fordi jeg skal opbygge en ENORM verden. En slags dobbeltverden faktisk, med et kæmpe persongalleri som jeg skal have 100% styr på, for at gøre det enkelt for læseren. (Ja jeg sagde jo den var ambitiøs). Historien er først og fremmest en kærlighedshistorie. En kærlighedshistorie jeg aldrig før har læst andre steder, så selvom jeg lader den her ligge lidt mere, så er jeg ikke i tvivl om at denne historie er væsentlig mere original end nogen anden bog jeg skriver på nu og virkelig har noget anderledes over sig. Men jeg ved ikke om jeg nogensinde bliver dygtig nok til at skrive den.

Den tredje historie er den jeg har gang i nu. Historien blev faktisk skrevet uden notater, så det lille sorte hæfte er tanker der er blevet til siden. Det er ting jeg vil have rettet. Denne historie har overrasket mig og jeg er ret forelsket i den lille ny bog jeg har skrevet og som jeg nu forsøger at skubbe fremad i verden. Det største minus er at denne historie - tror jeg, er noget man har set mange gange før, dog med et 'tvist'. Og 'tvistet' er en ting som jeg har følte mange andre fantasyhistorier mangler, og som jeg faktisk synes er ret dårligt at de mangler. Og det lille 'tvist' er det der gør at jeg brænder for at få historien udgivet.

Det er her jeg er nu. Håber at det en dag lykkes mig at sparke en ud over kanten til jer.
SHARE:

4 kommentarer

  1. Hej Karin.

    Jeg håber det lykkes for dig. Du virker til at have så godt styr på en masse af det tekniske/er god til at fange gode/dårlige ting i historier (Jeg har fulgt dig et stykke tid efterhånden).

    Du skrev, at du gerne ville høre andres tanker, så nu får du lidt af mine. :)
    Jeg har altid skrevet lidt, men begyndte først seriøst på en historie tilbage i oktober. Jeg fik en pludselig idé, som jeg var meget hooked på, og fik skrevet det første udkast på en tre måneder. Efter en måneds tankemylder og brainstorming.
    Siden da har jeg kæmpet med redigeringen og min egen tvivl. Er idéen original nok? Gider folk læse det?
    Det sidste stykke tid har jeg selv været i tvivl om, hvorvidt jeg er god nok til at skrive den. Er sproget ordentligt? Egner jeg mig overhovedet til at blive forfatter?
    Jeg har overvejet at gå i gang med at skrive noget andet, da jeg synes jeg har lært en masse under processen, men har svært ved at lægge historien fra mit til fordel for en anden.
    Jeg er en 'afslutter', der helst vil gøre tingene færdige før jeg starter på noget nyt. Jeg føler, at jeg giver op, hvis jeg lægger den fra mig.

    Ligesom du har planlagt en af dine historier længere frem, har jeg også allerede planlagt hovedtrækkene i to efterfølgende bøger... Og jeg synes virkelig det er nogle gode idéer, der kunne blive godt. Såfremt jeg kan skrive dem godt.

    Du nævner også din vampyrhistorie. Jeg har selv oplevet at blive voldsomt inspireret af noget jeg har set eller læst, og derefter fået lyst til at skrive. Men jeg har fundet ud af, at meget af det er døgnfluer der er spændende nu og her. Derfor er det vigtigt for mig at lade idéerne summe i noget tid, så jeg får skilt den umiddelbare fascination fra det jeg brænder for.

    Det var bare lidt tanker her fra. Så ved jeg ikke om det var det du efterspurgte. :)

    Venlig hilsen
    Karin D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karin D,

      Tusind tak fordi du gad dele dine tanker med mig. Jeg synes det er så skønt at kører om andres - ja kvaler i et mangel på bedre ord. Jeg har også enormt svært ved redigeringen, det er helt sikkert det værste for mig. Jeg elsker at skrive og finde på historier, det er en leg og det er sjovt. Den del elsker jeg, men resten kan virke alt for uoverskueligt til tider. Ja, man bliver helt sikkert inspireret af det man læser, sådan tror jeg altid det vil være og dem der når at hoppe med på en bølge får helt sikkert større sandsynlighed for et salg, men ja det skal gå stærkt så. Jeg elsker også mest at gå med en ide længe og lade den udvikle sig - også derfor at min vampyr historie døde. Det var en type historie der skulle ud her og nu, så fremadrettet vil jeg nok hellere vælge ikke at hoppe på en bølge, når nu jeg elsker at lade ideerne summer, som du også skriver.

      Slet
  2. SKRIV for s*tan, kvinde! Så jeg snart kan komme til at læse noget fra din hånd. Med al din erfaring i denne her verden, er jeg slet ikke i tvivl om, at du kan lave helt fantastiske bøger. Jeg glæder mig til at gå ned i min boghandel og sige 'Den nye bog af Karin Hald, tak" :-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor er du sød! <3 Du gjorde min dag en million gange bedre. Men ja gid der ikke var så stor forskel mellem fakta og udførsel. :0D Synes det volder mig nogle kvaler at forsøge at ramme noget perfekt. Det kan jeg slet ikke, men håber helt sikkert den dag vil komme at du spørger din boghandler om min nye bog! :0D

      Slet

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig