fredag den 17. november 2017

Bogforum 2017 - fredag

Fredag tog min mand, søn og jeg turen fra Jylland til Sjælland. Årets helt store boglige begivenhed begyndte nemlig selv samme dag. Ja, I ved alle sammen hvad jeg snakker om (eller i kan læse det i overskriften, dah). BOGFORUM!!

Jeg har glædet mig lige siden sidste års bogforum sluttede og endnu mere da jeg endelig stod med programmet i hænderne.

Vi nåede derover da klokken var lidt i 12, hvilket var perfekt da jeg skulle på scenen kl. 13 og interviewe Tine Bruun med Englenes korridor. Det var første gang jeg interviewede på en scene på bogforum, og det kan jeg så med glæde krydse af min bucketliste. Det gik super fint. Tine havde mange skønne ting at fortælle og hun var så sød at signerer min bog efterfølgende. Turbine uddelte også goodiebags til de bogbloggere der var mødt op for at høre om Englenes korridor.











Fredagen går som regel altid med lige at kigge rundt på messen og i år var der sket lidt omrokeringer og f.eks. var der gjort endnu mere ud af børnebogforum i år. Det var ret fedt.

Jeg havde desværre misset at Mhairi McFarlane var på hvid scene, men nåede at fange hende bagefter til signering. Hvilket var ret heldigt, da hun desværre blev syg dagen efter. Men det ærgre mig selvfølgelig stadig at jeg ikke lige havde fået set hende på hvid scene, for det kunne have været rigtig interessant. Især fordi jeg elsker hendes bøger og fordi hun virker super sød. Men jeg fik i det mindste signeret alle mine fire bøger af hende.











Jeg nåede også at høre lidt lykke foredrag, men glemte at få signeret bogen. (Dohh..) Det er ellers mig der har sat den danske version op og talte rigtig godt for at vi skulle udgive den, fordi jeg synes den er virkelig skøn. Meget bedre end hygge bogen efter min mening.

Men ja, her efter lavede vi så en kæmpe fejl: Vi havde besluttet at vi ville bestille and ved Bilka som take away, fordi det er mortens aften. Vi tænkte at det var ret nemt lige at nå over i fields og få det og så spise på hotellet så jeg kunne nå Turbine reception. Men, men. Der var åbenbart sket et uheld, så det tog pænt langt tid at køre frem og tilbage mellem bogforum og fields. Øvøv.

Heldigvis nåede jeg da noget af Turbine receptionen, som bliver holdt på bogforum for alle samarbejdspartnere og forfattere af Turbine, så det er en oplagt mulighed at få sat ansigt på mange af de mennesker man mailer og snakker med i telefonen.







Herefter lukkede bogforum, men ikke for de plusbog inviterede, som skulle være der til prisuddelingen af plusbogs årets forfatter og plusbogs DBBA - Danish book blog award - og selvfølgelig hele årsagen til at jeg var inviteret. Der var DJ. Der var vin og der var sushi. Og der var tilmed en party bus ind til byen hvis man var interesseret i at feste videre.

Mia - kvinden bag plusbog, holdte en meget personlig tale om plusbog og hende selv, og ikke mindst om hvordan bøger får folk til at vende tilbage til livet efter at være gået ned med stress, eller lignende. Plusbog har et meget smukt budskab med deres 'læs hele livet', og i det budskab ligger der mange ting. Primært så handler bøger jo om at leve, om at forstå forskelligheder, om at finde sig selv, om at acceptere sig selv og igennem bøger får vi større empati. (Det er faktisk generelt været det helt store tema i bogforum i år, føler jeg. Det var helt sikkert også temaet til det bogblogger event jeg var til om søndagen, men meget mere om det på bloggen snart)









Årets forfatter blev Hella Joof og i videoen, som jeg optog kan du se den tale Sara Blædel giver op til afsløringen.

Efter Årets forfatter prisuddeling, så var der lidt mad og så var der et oplæg med digitalisering i hjemmet, hvor budskabet primært var at man havde godt af at af-digitaliser engang imellem.

Men så kom det helt store, for mig, højdepunkt. Afsløringen af hvem der er dette års vinder af DBBA - altså hvem der går med prisen som årets bogblogger. Det var selvfølgelig Kathrine Pachniuk med bloggen Bibliotekattens bøger.

Så velfortjent og så fedt på børne- og ungdomsbøgernes vegne. Se udvælgelsen og Kathrines takketale i videoen her:







Ja, og beklager, at jeg ryster en del med kameraet, men jeg stod ikke for godt på et tidspunkt og jeg havde ikke stativ med - og ja, det var sent på dagen og alt det der.

Plusbog uddelte også goodiebags. Jeg fik en der var til alle medlemmer og så fik jeg en rigtig fin en til selve arrangementet. Jeg fik en masse ekstra kattemads poser fra folk der vidste jeg havde kat, og tusind tak for det til de af jer der gav mig dem.








Det var kort min fredag på bogforum. Jeg kan ikke forstå der allerede er gået en uge. Suk. Jeg glæder mig allerede til næste år. Mine oplevelser lørdag, søndag, til YA event og til Jeffrey Archer møde kommer snart på bloggen også.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig