torsdag den 10. oktober 2013

Lola & Spejlene anmeldelse

Lola & Spejlene

Forfatter: Janne Hejgaard
Serie: Lola midt i verden #3
Genre: Fantasy/Realisme
Målgruppe: Børn/Unge
Udgiver: Klim



Tak til forfatter Janne Hejgaard for anmeldereksemplaret













Det er blevet forår i Danmark. Lola er ved at falde til efter de syv år i Afrika, da hun møder en mystisk dreng, som vækker stærke, modstridende følelser i hende. Hvem er han? Er han også interesseret i hende?
Nu bliver hun for alvor optaget af sit udseende. Vil hun ligne Maja fra klassen, som har fået en professionel makeover? Det foreslår det underlige spejl ved kiosken, mens både veninden Laura og det gamle spejl derhjemme synes noget andet.
Men andsigersken havde ret: Bag de kønne overflader opererer fjendtlige kræfter. Lola indset, at hun endnu en gang må overvinde sig selv, hvis mørket ikke skal overvælde hende, og denne gang får hun brug for alle sine venner: Laura, Vik, Soffi, ja, selv Maria nede fra den gamle farvehandel.




Dette er desværre den bog jeg mindst kan lide i Lola midt i verden serien. Forfatteren vil for mange ting med den her bog. Man kan mærke hun har utrolig meget på hjertet og rigtig mange budskaber, men man kommer aldrig rigtig i bund med dem, man bliver nærmere mere forvirret.

Det samme gælder med karaktererne. Halvdelen bliver ikke rigtig brugt til noget. Og vi følger for mange synsvinkler som ikke rigtig har nogen funktion. Så jeg havde forventet mere, og synes også jeg var blevet lovet mere end jeg fik.

Personen Maria er helt klart en af de områder hvor forfatteren har villet for meget. Det havde været bedre hvis Maria slet ikke havde været med i serien. Hendes synsvinkel kommer slet ikke nok til sin ret.

Sprogligt så gør Janne Hejgaard som sædvanligt et godt stykke arbejde. Jeg er også sikker på at mange børn og unge vil kunne genkende mange situationer fra folkeskolen og måden de er på.

Jeg synes bare ikke historien hænger sammen. Det gør den helt sikkert i forfatterens hoved, men hun har denne gang ikke formået at få det ned gennem papiret. Så til sidst blev jeg også irriteret på Lola og Vik, og det synes jeg er synd.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig