søndag den 25. januar 2015

Skrivetip: Selvudgive vs forlagsudgive

 
Engang følte jeg lidt at det var sådan, at de danske forlag kun udgav nogle bestemte type bøger. Det var bøger der efter min mening fokuserede mere på sprog end den gode historie. Mere på at trække alvorlige emner ud i det ekstreme, i stedet for at fokuserer på de store emner. Mere bøger om de grimme ting, end de smukke ting.

Jeg følte ikke der var nogle bøger til mig overhovedet, og jeg vendte automatisk blikket mod de engelske bøger. Senere faldt det mig ind at det ikke nødvendigvis var fordi at der ikke fandtes nogle danske historier til mig, de blev bare ikke udgivet.

Med den tanke i baghovedet, så er det en fantastisk ide at det nu er muligt at selvudgive. Der sidder ikke længere en forlagsredaktør og fravælger noget nyt, fordi de enten ikke har erfaring med det elelr fordi det ikke følger deres linje. Eller ganske enkelt fordi det mere salgsbart er sikkert at vælge et andet manus.

Så er der også lige den kæmpe fordel, at du tjener noget mere pr. solgte bog ved at selvudgive end ved at vælge et forlag.

Men skal du så selvudgive?



Min ærlige mening?

Nej! Det skal du ikke. Det er i hvert fald ikke det du skal prøve først. Men min begrundelse kræver en lidt større uddybning. So here goes:


Jeg skrev længere oppe at forlagene tænkte lidt for snævert engang, men det synes jeg faktisk ikke de gør længre. Ikke på samme måde. Jeg ved ikke om det er e-bogs bølgen der har gjort dem opmærksom på at de ikke helt har formået at følge med. Eller også har det ganske simpelthen bare være mig selv der ikke har kigget langt nok. For der findes rigtig mange forlag, og flere af de mindre, er god til at komme rundt i hjørnerne og er samtidig store nok til at markedsføre din bog.

En anden udviling jeg synes man begynder at kunne se, er at e-bøger efterhånden er lig med dårlig kvalitet, og det har givet bøgerne et enormt dårligt ry. Der findes alt for mange e-bøger på markedet som virker til at være blevet udgivet med venstre hånd. Og vil man som læser vælge noget sikkert eller noget usikkert? Vil man ikke hellere som læser bruge tid på en bog der er velovervejet af et forlag, end læse en bog der måske kun er vurderet af forfatteren selv? Og vi som skrivende folk ved godt at vi absolut ikke er objektive omkring vores egne skriverier. Det ene øjeblik tror vi at den halvfærdige tekst foran os er den næste bestseller. Når vi så begynder at læse det igennem og rette, så slår vi hovedet i bordet og forstår ikke hvordan andre kan gøre det? At skrive en bog - det er jo det sværeste man overhovedet kan på hele jorden. Så hellere løbe en ironman eller blive astronaut. Vi har brug for at blive bedømt. Vi har brug for redaktionshjælp, korrekturgange, grafisk opsætninger og markedsføring. Bogen sælger ikke sig selv derude i det danske land. Der er så mange bøger på markedet, og der kommer flere og flere e-bøger hele tiden, og de bliver nødt til at kunne konkurrere på lige fod med forlagsbøgerne hvis det skal blive godt.

Så hvis du alligevel skal betale for en masse ydelser. Så løber det hurtigt op, og i sidste ende kan du risikkere at smide flere penge efter en selvudgivelse end hvis et forlag havde samlet bogen op.

Hvis et forlag samler den op, så brug dine penge til markedsføring i stedet. For det er her forlagene ofte bliver nødt til at spare, eller vente og se hvordan bøgerne bliver anmeldt før de sætter ind med penge. Det er klart, for de har ikke en bundløs pengetank.

Derudover et stempel som ingen vil kunne tage fra en. Et forlag har sagt ja til min bog. Altså kan jeg godt. Jeg er blevet valgt på lige fod med andre danske forfattere. Når man først har fået det skulderklap en gang, så er det nemmere at gå ud og selvudgive, for så har man en bedre forståelse af hvad der skal til. Samt man har pludselig et navn i baggagen, til brug overfor aviser, magasiner, anmeldere og ja sågar tv.

Men det vil altid være en mavefornemmelse og en beslutning man helt og holden kun selv kan tage, men kig godt på hvordan markedet ser ud, før du tager beslutningen. Der er flere og flere selvudgiver forlag som kan tilbyde billige løsninger og hvis du selv er ekspert til korrektur og har en veninde der er udannet grafiker, jamen så er der da helt sikkert penge at spare.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig