søndag den 11. januar 2015

The Plot Whisperer: Secrets of Story Structure Any Writer Can Master

The Plot Whisperer: Secrets of Story Structure Any Writer Can Master

Forfatter: Martha Alderson
Genre: Fagbog
Målgruppe: Skriveglade folk

Bogen fås endnu ikke på dansk






















When it comes to writing bestsellers, it's all about the plot. Trouble is, plot is where most writers fall down--but you don't have to be one of them. With this book, you'll learn how to create stories that build suspense, reveal character, and engage readers--one scene at a time.

Celebrated writing teacher and author Martha Alderson has devised a plotting system that's as innovative as it is easy to implement. With her foolproof blueprint, you'll learn to devise a successful storyline for any genre.




Det her er en af de bedste skrivetekniske bøger jeg længe har læst. Rigtig mange bøger handler om struktur, men rigtig få går sådan rigtig i dybden med emnet. Det gør den her bog, samtidig med at den hele tiden konkludere på de problematikker en forfatter oftest kommer ud for undervejs i processen.

Man kan vælge at læse bogen og tage det af det man synes man kan bruge til noget. Eller man kan slavisk taget at læse bogen, og følge den direkte guide til struktur som så rigt bliver beskrevet og vist. Bogen indeholder simpelthen en udførlig beskrivelse af et helt system som forfatteren kalder 'the universal story'. Den ligner meget berettermodellen, men den er yderligere delt op i 4. vendepunkter hen ad vejen, som alle har hver deres unikke egenskab. Selvom jeg gjorde det første - altså bare at læse bogen og bruge det jeg havde brug for - så syntes jeg faktisk mere og mere om modellen jo mere jeg læste om den. Så måske jeg skal prøve at læse bogen igen engang og gennemgå den slavisk når jeg skal i gang med næste bog.  

Noget af det jeg også synes rigtig godt om ved bogen, er at forfatteren forholder sig til om man er en forfatter med en dominerende højre eller venstre hjernehalvdel. Ved at komme ind på det, var der faktisk nogle ting der faldt lidt mere i hak for mig, og som gav mening.

Rigtig skøn bog, den kan virkelig anbefales hvis man gerne vil vide noget mere om struktur.
SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig