søndag den 5. juli 2015

Ernest Hemingway on Writing



 
Ernest Hemingway on Writing

Redigeret af: Larry W. Phillips
Genre: Faglitteratur
Målgruppe: Voksne, skrivegale

Bogen fås endnu ikke på dansk







Ernest Hemingway's astonishing influence on American fiction has long been recognized by literary critics and casual readers alike. His unique style, as well as the themes he developed and the characters he created, have been studied, analyzed, and imitated by countless writers. Throughout his life, Hemingway maintained that it was bad luck to talk or write about his art; nonetheless, his thoughts about the nature of writing and the writer's life are preserved in his novels and stories; letters to editors, friends, fellow writers, and critics; and in interviews and commissioned articles.Larry W. Phillips has skillfully and meticulously uncovered Hemingway's insights to create this extraordinary book.


Jeg elsker den her bog! Ernest Hemingway har et helt fantastisk syn på det at skrive, og det er tydeligt igennem nogen at det at skrive for ham, var det vigtigste i hans liv. På trods af at han jo altså er kendt for at være en stor livsnyder.

Jeg har kun læst ganske lidt af Ernest Hemingway, og aldrig en helt bog eller hel novelle - så vidt jeg husker, men han er stam-far til rigtig mange brugte skriveteknikker i dag, som jeg værdsætter hos andre forfattere. Primært er han storforbruger af show - don't tell.

I den her bog har Larry W. Phillips ledt efter alle mulige tænkelige steder hvor Hemingway kunne have udtalt sig om det at skrive, og det er faktisk ikke så lidt. Bogen er inddelt med små afsnit og tekster taget fra breve eller avisartikler mv. og gennem disse korte tekster får man et tydeligt billede af hans syn på det at skrive.

Han så det at skrive som noget sjovt, og det tror jeg er super, super vigtig. Han nød det tydeligvis. Noget andet jeg elsker ved bogen er at den er fantastisk nørdet. Det bliver virkelig tænkt ned i mange dybe skrivedetaljer nogle enkelte steder, og det finder jeg super, super interessant. Særligt i breve til F. Scott Fitzgerald - som desuden giver et kort indblik i Fitzgeralds egne skriverier.

Så den her bog er helt klart et must for en skrivegal person som mig selv.




SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig