onsdag den 24. januar 2018

Bedste læseoplevelser 2017 - del 3 - Top 11 Fiktion

Jeg har læst vanvittig mange gode bøger i 2017 og også nogle genlæsninger, men dem tæller jeg traditionstro ikke med i denne top 10, da det kun er nye læseoplevelser jeg tæller med her.

Da jeg har læst mange fagbøger og graphic novels i år har jeg valgt en separat top 3 for dem. Dem kan du finde lige her: Del 1 fagbøger - del 2 graphic novels


De kommer efter min top 10 11 skønlitterære læseoplevelser 2017:


 

The Raven King af Maggie Stiefvater
Jeg læste både Lily Blue, Blue Lily og The Raven King af Maggie Stiefvater i 2017, og jeg må sige at The Raven King for mig var den helt perfekte slutning på en ret epic serie. Det er faktisk yderst sjældent at jeg ikke er bare lidt skuffet over slutninger (faktisk selv Harry Potter) men den her var bare helt perfekt og den fik mig til at holde endnu mere af serien. Det var bare så tilfredsstillende en slutning og sammen med Blue Lily, Lily Blue kommer den derfor ind som nr. 1 på listen over mest elskede læseoplevelser 2017. Du kan læse mine læseoplevelser med første bog her





 Den, der lever stille af Leonora Christina Skov
'Den, der lever stille' af Leonora Christina Skov, var en læseoplevelse som jeg vidste at jeg havde savnet. Jeg savner flere historier om dysfunktionelle familier eller på et 'normalt' plan. Det jeg mener med normalt plan er at der findes masser af historier om dysfunktionelle familier, men de indeholder bare ofte et større misbrugsemne, såsom incest, alkohol, stofmisbrug eller lignende. Jeg savner flere bøger hvor der ikke er de her typiske misbrugsemner. Men hvor familiens forhold til hinanden er i fokus, uden man behøver at spæde til med en masse misbrugsdrama. For det f.eks. ikke at elske sine børn er dybt traumatisk, eller familier der bruger psykisk terror mod hinanden - det er bare ikke noget der er skrevet nok om. Jeg synes historier hvor familien truer med selvmord er mere interessante med dem hvori der bliver begået selvmord f.eks. Nå det var en længere smører, det her er jo trods alt ikke en anmeldelse, men jeg ville bare fortælle at jeg har savnet historier som den her og jeg kan slet ikke finde dem. Arv og miljø med Vigdís Hjort føltes tæt på, men igen årsagen til familiedramaet var incest. Kort sagt jeg savner at læse om splittede familier der for uforstående ikke forstår hvorfor der er en splittelse. Det gav 'Den, der lever stille' mig, samtidig med at det var en historie om at finde sig selv og de går altid rent ind hos mig. Fantastisk bog. Kan virkelig ikke anbefale den nok. Faktisk burde den høre med til min liste for 2018, da den først udkommer 2. uge i januar, men jeg læste den jo i december, og genlæste den i januar. Læs min anmeldelse her


 


The Cuckoo's Calling af Robert Galbraith
J.K. Rowlings 'The Cuckoo's Calling' overraskede mig noget så positivt! Jeg er SÅ stor fan af JK Rowling og ikke så stor fan af krimier sådan generelt, men den her serie er rigtig meget i stil med de gode klassiske krimier - tænkt Sherlock Holmes. Her er det i høj grad personerne der er i centrum og ikke det blodige mord. Og jeg elsker personerne. Jeg læste alle tre bøger i 2017 - der er udkommet på nuværende tidspunkt - i serien og jeg knuselsker dem alle. Så de ryger sådan set alle i samlet pulje her på tredje pladsen. Det er jo næsten umuligt at skille dem ad når man har læst dem lige efter hinanden. Jeg glæder mig enormt meget til næste bog i serien, det er en bog jeg ved at jeg skal have fat i med det samme og som jeg kommer til at sluge på ingen tid. (Ikke meget ulig det jeg gjorde med Harry Potter-serien) Læs min anmeldelse her






Caraval af Septhanie Garber

Jeg elsker den her bog så meget. Jeg elsker kærlighedshistorien og jeg elsker den magiske verden jeg blive draget ind i. Det er pleasure reading når det er bedst. Det er lige min type bog og den eneste grund til den ikke ryger helt tit tops er, at jeg finder slutningen lidt for rodet. Men jeg glæder mig enormt til dens efterfølger, som også er sidste bind i duologien. Læs om min læseoplevelse af bogen her





 

Vanvittig skyldig af Liane Moriarty
Liane Moriarty skuffer mig aldrig og denne gang tog hun endnu engang fusen på mig og hun gør det så underspillet, at jeg bagefter sidder i eftertænksomheden - fuldstændig målløs. Liane Moriarty skriver om moderne kvinder og alt hvad det vil sige, krydret med moderne emner og det gør hun virkelig spot-on, og jeg ved at jeg vil følge hende trofast gennem resten af hendes forfatterskab. Læs min anmeldelse her






Et rige af tåge og vrede af Sarah J. Maas
'Et rige af tåge og vrede' var simpelthen en fornøjelse at læse. Jeg ville ønske at der var meget mere på markedet af den her slags. Det er simpelthen en historie lige efter mit læsehjerte. Jeg har længe været vild med Sarah J. Maas anden serie Throne of glass, og jeg troede ikke jeg ville holde nær så meget af denne, men det gør jeg virkelig. Nok endda endnu mere. Jeg kan kun sige: læs den, læs den, læs den - men hold ud under første bog, når du når til 2'eren forstår du hvorfor. Læs min anmeldelse her






La Belle Sauvage - Forestillinger om støv af Philip Pullman
Philip Pullman kan bare det der med at fortælle historier og jeg stor-nød at være tilbage i det magiske univers Lyra vokser op i. Pullman beskriver den så levende og så magisk at jeg føler at jeg er tilstede i historien. Jeg bliver mindet om hvorfor jeg elskede 'Det gyldne kompas', fordi den her bog har nøjagtig samme ånd. Jeg ser utrolig meget frem til at læse videre i serien. Læs min anmeldelse her





Papirprinsessen af Erin Watt
I 2017 læste jeg både Papirprinsessen, Askeprinsen og Løgnenes Palads, så for mig er de ret uadskillelige og derfor er det det samlede indtryk af dem der kommer her på listen. Hvor skal jeg dog begynde. Først og fremmest, den her serie er fantastisk! Den nære den side af mig der elsker at læse om dramaer og intriger... og kærlighedshistorien ... åh, jeg elsker den. Den er din typiske badboy kærlighedshistorie, men her bliver der forholdt sig til den. Hovedpersonen Ella lader sig nemlig ikke kue og finder sig ikke i noget pis, og badboy'en ved godt selv at han har noget der skal arbejdes på. Ikke fordi tada Ella kommer ind og siger bibedibobedibu, og så er han omvendt. Nej, hun kommer ind i hans liv og konfrontere ham og så indser han at han har en del at arbejde på. Så ja, en meget mere moderne og realistisk badboy historie. Jeg elsker det! Læs min anmeldelse her








Ursiderne af Nanna Foss
Den eneste anden danske forfatter der er nået med på årets liste og det skyldes nok især fordi Nanna Foss skriver i en hel anden international klasse end mange af de andre danske forfattere i YA genren jeg har læst. Man kan mærke at hun udfordre sig selv og vigtigst af alt samtidig når i land med det. Hun kommer med en god blanding af moderne tematikker og samtidig et vidunderligt underholdende plot og masser af skønne personer. Læs min anmeldelse her








Ønskemageren af C.J. Redwine
Retellings fik aldrig rigtig den store bølge som det lidt var ventet. Det var næsten kun Maas, og Meyers Scarlett serie og Redwine serien her der overlevede. Det synes jeg er lidt ærgerligt, for jeg ville vildt gerne læse flere retellings, for de kan altså noget de gamle eventyr, især når de bliver puttet ind i en mere moderne kontekst. Ønskemageren var jeg ret glad for at læse. Det jeg særligt holder af e Redwines helt igennem magiske verden. Den er simpelthen så gennemført, at jeg bare føler jeg skal have mere. Meget mere. Læs om mine læseoplevelser af bogen her








Aftalt spil af Elle Kennedy
Elle Kennedy er også en af forfatterne bag Papirprinsessen og ja, det kan man mærke. For historien er skrevet simpelthen så godt og man bliver forelsket i både personerne og historien. Jeg har længe villet læse videre i serien, for jeg ved at den er lige noget for mig, så det er et stort ønske for 2018. Og ja, den måtte altså lige med på min top 10 11 liste, fordi den ligger så tæt på af de forgående. Læs min anmeldelse her




SHARE:

Ingen kommentarer

Send en kommentar

© Skrivepulten | All rights reserved.
Blogger Template Created by pipdig